| 
						
							| 
									
										|  | Numarul 4/2020 
 Volumul 11 (2020), Nr. 4
 
 
 
												
													|   | Modele de calcul privind pierderea  stabilităţii unei macarale cu șenile cu braț cu zăbrele, la deplasarea ȋn șantier cu sarcina la carlig (II) Calculation models on the loss of stability of a lattice boom crane when driving in a jobsite with  a hook  load (II)
 Laurențiu SÂRBU
 
 
 BIM – Concepte privind automatizarea in constructii
																		Modelele de calcul  prezentate în  acestă  lucrare  au  fost elaborate cu  privire la producerea accidentării  unei macarale cu șenile cu braț cu zăbrele, la deplasarea  cu sarcina in carlig în șantier. Capacitatea de ridicare maximă pentru acest tip de macara analizată aici este de 60 tone.
Conținutul materialului elaborat reprezintă un punct de vedere personal, documentat teoretic și completat cu unele exemplificări de calcul, prin care am căutat să justific cauzele care  au contribuit la accidentarea macaralei la deplasare cu sarcină în carlig peste denivelările căii de rulare în șantier.
 This scientific paper presents the calculation  models that have  been developed
regarding  a  lattice boom crane accident in a  jobsite when moving with a  hook load.  The maximum lifting capacity for this type of crane is 60 tons.
The  content of  this  article  is  a   personal  point  of  view,   theoretically  documented and supplemented with some calculation examples, trying to justify the causes that contributed to the lattice boom crane accident when driving under load on the jobsite’s rough terrain path.
Keywords: crane, load, accident
																		Calculation models on the loss of stability of a lattice boom crane when driving in a jobsite with  a hook  load (II)BIM - Concepts regarding construction automation
 Cristina SESCU-GAL, Catalin FRANCU, Radu PANAITESCU-LIESS
 
 
 Sisteme de comunicatii radio pentru controlul trenurilor bazat pe comunicatii -CBTC
																		Conceptul  BIM  –  Building  Information  Modeling  este  definit  în  literatura  de specialitate  ca  fiind „un set de tehnologii,  procese  și politici  care  permit  mai multor  părți interesate să proiecteze, să construiască și să opereze în colaborare o facilitate în spațiul virtual”[1].  Altfel spus,  acest  concept  se  bazează  pe  colaborarea  tuturor   actorilor   care contribuie la realizarea unei construcții, începând de la proiectare  și până la finalul duratei de utilizare.
Utilizarea  BIM în domeniul construcțiilor  este pasul făcut în scopul exploatării  beneficiilor ce însoțesc digitalizarea aplicațiilor în acest sector. De altfel, automatizarea în domeniul construcțiilor  este aplicată  cu succes în sectorul construcției de drumuri, tuneluri și amenajări terestre,  fiind facilitat de procesul tehnologic ce are la bază sistema de mașini/utilaje.  Plecând de la această  reușită, specialiștii din construcția clădirilor  au realizat proiecte care s-au axat pe utilizarea  roboților destinați construcțiilor.
 The concept of BIM - Building Information Modeling is defined in the literature  as "a set of technologies, processes and policies that allow several stakeholders  to design, build and operate in collaboration a facility in the virtual space" [1]. In other words, this concept is based on the collaboration of all the stakeholders who contribute to the realization  of a construction, starting from the design and until the end. The use of BIM in the field of construction is the step taken to exploit the benefits that accompany the digitization of applications  in this sector. In fact, automation  in the field of construction  is successfully applied in the construction  of roads, tunnels and landscaping,  being facilitated by the  technological  process  based  on the  system of machines  / equipment.  Starting  from this success, the specialists in building construction  carried  out projects that focused on the use of robots for construction.																		BIM - Concepts regarding construction automationRadio communication systems  for communications-based train control-CBTC
 Alexandru BADEA, Gabriel POPA, Ioan Adrian MUNTEAN, Monica VALU, Claudiu-Nicolae BADEA, George DUMITRU
 
 
 Analiza cinematica a unui echipament mobil de concasat materiale de constructii interschimbabil cu cupa excavatorului
																		Lucrarea   reprezintă  un  studiu  asupra   sistemului  de  control  al  trenului  bazat  pe comunicații   (CBTC)  este  un  sistem  automatizat   de  control   al  trenurilor   care   utilizează comunicații  bidirecționale  tren-sol  pentru  a asigura  funcționarea  în siguranță  a vehiculelor feroviare.  Sistemele CBTC au cerințe  stricte  pentru disponibilitatea  și latența  comunicațiilor. Majoritatea sistemelor de comunicații tren-sol CBTC existente funcționează în modul infrastructură fără  comunicații tren - tren. Din cauza absenței unui nivel ridicat  de siguranță în  transferul   comunicațiilor   fără   fir  care   sunt  nesigure  și  a  riscurilor   frecvente  privind afectarea  calității și a conținutului datelor transmise, sistemele CBTC existente pot afecta grav performanța   controlului   trenului,   eficiența   funcționării   trenului   și  utilitatea   căii   ferate. Sistemele CBTC prezintă  un nivel ridicat  de cerințe  stricte pentru comunicațiile  dintre tren și infrastructura feroviară,  deoarece  sistemul de control  al trenului  depinde de datele exacte, în timp util și fiabile prin legăturile  de comunicații. Cu toate acestea,  întrucât  „WLAN”-urile nu sunt inițial concepute pentru medii cu mobilitate ridicată,  întârzierea și pierderile  aleatorii  ale pachetelor   sunt  inevitabile  în  sistemele  CBTC  bazate  pe  „WLAN  -  Wireless  Local  Area Network (Rețea locală  fără fir)”, ceea ce ar putea duce la tracțiune  inutilă, frânare  sau chiar frânare   de  urgență  a  trenurilor,  pierderi  de  capacitate   a  liniei  și  insatisfacția   pasagerilor. Cuvinte cheie: bloc, comunicații, radio, secțiune, semnal, tren. The paper is a study of the communication-based  train control system (CBTC) is an automated  train  control  system that uses two-way train-ground communications  to ensure  the safe operation  of railway vehicles. CBTC systems have strict requirements  for the availability and   latency  of  communications.   Most  existing  CBTC  ground-to-ground  communications systems operate  in infrastructure without train-to-train communications.  Due to the lack of a high level of security in the transfer  of unsafe wireless communications and the frequent risks of affecting the quality and content of transmitted  data,  existing CBTC systems can seriously affect train control performance, train efficiency and railway utility. CBTC systems have a high level  of  strict  requirements   for  train-to-rail  communications,  as  the  train   control  system depends on accurate,  timely and reliable data through communications links. However, as "WLANs" are not originally designed for high mobility environments, delay and random packet loss  are  unavoidable  in  "WLAN" -based  CBTC systems, which  could  lead  to  unnecessary traction, braking or even braking. train emergencies, line capacity losses and passenger dissatisfaction.																		Radio communication systems  for communications-based train control-CBTCKinematic analysis of mobile crushing equipment for construction materials exchangeable with  excavator cup
 Mihaela BRANGA, Nicusor DRAGAN, Gigel Florin CAPATANA
 
 
 Echipament de producere prefabricate mici din beton. proiectarea 	parametrica 3D cu Siemens Solid Edge 2019
																		Articolul  prezintă  analiza  cinematică  a  unui  echipament  mobil  de  concasare   a materialelor de construcții  de carieră sau rezultate  din demolări  destinat  a fi montat în locul cupei întoarse a unui excavator de dimensiuni medii. Sunt prezentate 3 tipuri de echipamente de concasare   ce  pot  fi  montate   pe  excavator,   avantajul   major   costând   în  mobilitatea   și disponibilitatea  în șantierele de construcții. După ce este făcută analiza cinematică a unui echipament  de  concasare   cu  fălci,  sunt  determinații  parametrii constructivi  și  funcționali, precum și principalele  elemnete care influențează productivitatea. Deasemenea, este propusă și o schemă hidraulică  de acționare  a mecanismului de concasare  cu excentric. Autorii prezintă modelul 3D al  echipamentului  realiozat  cu ajutorul  software  educațional  Autodesk Inventor 2020 LT. The article  presents  the kinematic analysis of a mobile equipment for crushing  raw construction  or demolition materials  intended to be mounted instead of the turned bucket of a medium-size excavator.  There are  3 types of crushing  equipment that can be mounted on the excavator,  the major advantage  being the mobility and availability  in construction  sites. After the kinematic analysis of a jaw crushing equipment, the constructive and functional parameters are determined, as well as the main elements that influence the productivity. Also, a hydraulic scheme for operating the eccentric crushing mechanism is proposed. The authors present the 3D model of the equipment made using the educational  software Autodesk Inventor 2020 LT. 																		Kinematic analysis of mobile crushing equipment for construction materials exchangeable with  excavator cupEquipment for small concrete prefabricated elements. 3D parametric design with Siemens Solid Edge 2019
 Gigel Florin CAPATANA, Nicusor DRAGAN, Ionut Costel IFTIMIE
 
 
 Analiza tensiunilor  si a deformatiilor  in sistemul de deplasare  tip spider  al unui utilaj multifunctional pentru lucrari in terenuri accidentate
																		Pe  plan   național   și  internațional  există  reale   preocupări  privind  producerea prefabricatelor  mici  din  beton,  în  speță  bolțari,   dale,  pavele,  etc.  astfel  încât  nevoia  de achiziționare  a unui echipament pentru a produce în regie proprie  astfel de produse a devenit din ce în ce mai mare. Produsele finite sunt folosite fie in scop personal de către producători fie sunt   comercializate.    Articolul   prezintă    etapele    de   proiectare    3D   a   componenetelor, subansamblelor și ansamblului  general  al echipamentului cu programul  Solid Edge® 2019 de la firma Siemens.  Worldwide there are real preoccupations  regarding  the production  of small concrete prefabricated elements, in this case bolts, slabs, pavers, etc. so the need to purchase  equipment to produce such products on its own became more increasingly. Finished products are used either for personal  purposes by the manufacturers  or are marketed. The article  presents the stages of
3D design of the components, sub-assemblies and the general  assembly of the equipment with the Solid Edge® 2019 software from Siemens.																		Equipment for small concrete prefabricated elements. 3D parametric design with Siemens Solid Edge 2019Stress and deformations analysis in the spider  type movement system For multifunctional works  equipment in accidented lands
 George Lucian NICOLAE, Nicusor DRAGAN Maria Aurora POTIRNICHE, Gigel Florin CAPATANA
 
 
 Variatia  rezistentei  la  malaxare  pentru  malaxoare  cu ax vertical  cu palete, determinata   la  prepararea  unor  betoane  de  diferite  tipuri,  pentru  diferite durate de malaxare
																		Articolul prezintă analiza FEM a sistemului de deplasare  al unui utilaj cu rol multifuncţional  pentru  lucrări  în construcţii  forestiere,  căi  de comunicare  şi agricultură,  în terenuri   grele/accidentate.  Sunt  analizate   cazurile  de  solicitare   în  regim  dinamic  și  sunt prezentate stările de tensiune și deformațiile ale componentelor principale ale celor patru brațe dublu articulate  ale mecanismului utilajului pășitor. Pentru modelarea 3D și analiza FEM a fost utilizat programul  Inventor® 2019 de la firma Autodesk. The article presents the FEM analysis of the displacement system of a machine with a multifunctional role for works in forestry construction,  communication and agricultural roads, in heavy / rough terrain.  The dynamic load cases are analyzed and the stress analysis and the deformations  analysis  of the main components of the four double articulated arms of the ste mechanism are presented. For 3D modeling and FEM analysis, the authors have used Autocad Inventor® 2019 software.																		Stress and deformations analysis in the spider  type movement system For multifunctional works  equipment in accidented landsThe variation of the kneading resistance for mixers  with vertical shaft with  blades, determined during  the preparation of some concretes of different types, for different mixing  times
 ENESCU Virgil
 
 
 
																		Atingerea unei înalte performanțe  de utilizare  a malaxoarelor cu ax vertical  cu palete, este strâns  legată  de gradul  de omogenizare  a betonului proaspăt produs, corelat  cu  menținerea unui  consum  optim  de  energie  la  malaxare.   În  vederea  analizei  acestei  corelații,     în  mod experimental  au fost determinate  puterile absorbite  la prepararea unor betoane de diverse tipuri, pentru durate  de malaxare  diferite, utilizând   două malaxoare  TEKA cu ax vertical, cu capacități diferite. Modul de variație  a puterii  absorbite  precum și a rezistenței   la malaxare,  determinate pentru cele două malaxoare  la prepararea unor betoane de diferite tipuri, au condus la concluzia că  factorii  determinanți  ai  creșterii  eficienței  energetice  la  malaxare  sunt  creșterea  duratei  de malaxare  și optimizarea  omogeniății amestecului, prin creșterea  conținutului de ciment. Lucrarea își propune deci o analiză  a variației rezistenței la malaxare  rezultate la prepararea unor  betoane diferite  în malaxoare  cu ax vertical, cu scopul de a pune în evidență necesitatea  corelării  duratei de malaxare cu clasa de rezistență a betonului  preparat, în vederea obținerii de amestecuri cu înalt grad de omogenitate, în condiții de maximă eficiență energetică. The achieving of a high performance of the use for mixers with vertical shaft with blades, is closely related to the degree of homogenization of freshly produced concrete, correlated with the maintaining   of  an  optimal  energy  consumption  during  the  mixing.  In  order  to  analyze  this correlation,  the  powers  absorbed   during  the  preparation  of  concretes  of various  types  were determined  experimentally,  for different mixing times, using two TEKA mixers with vertical  axis, with different capacities.  The variation  of the absorbed  power as well as the resistance  to mixing, determined for the two mixers during the preparation of some concretes of different types, led to the conclusion that the determined factors of the increase of energy efficiency at mixing are the increase of the mixing duration  and the optimization  of the homogenity of the mixture, by increasing  the cement content. The paper therefore proposes an analysis of the variation  of the mixing resistance resulting  from the  preparation of different  concretes  in  mixers  with vertical  axis,  in  order  to highlight the need to correlate  the mixing time with the class of resistance  of the prepared concrete, in order  to obtain mixtures with a high degree of homogeneity, in conditions of maximum energy efficiency.																		The variation of the kneading resistance for mixers  with vertical shaft with  blades, determined during  the preparation of some concretes of different types, for different mixing  times |  |  |  |  |