Numarul 2/2023

Volumul 14 (2023), Nr. 2

Optimizarea parcursurilor între reparațiile capitale ale autovehiculelor
Optimization of routes between capital repairs of motor vehicles
Dinu DRĂGAN

Articolul subliniază importanța reparațiilor capitale pentru autovehicule în timpul exploatării lor. Deoarece diversele componente ale unui autovehicul se deteriorează în ritmuri diferite, reparațiile sunt necesare pentru a recondiționa sau înlocui piesele afectate. Această abordare permite utilizarea componentelor neuzate până la limita la care trebuie înlocuite sau recondiționate. Reparațiile sunt adesea mai avantajoase decât fabricarea de piese noi și contribuie la eficiența tehnică și economică. Prin efectuarea reparațiilor capitale, se extinde durata de utilizare a autovehiculului pentru proprietarii individuali și permit societăților cu flote de autovehicule să-și mărească numărul acestora pentru a satisface cererea de pe piață. În plus, reparațiile capitale conduc la economii de materii prime și materiale deficitare și favorizează creșterea rapidă a numărului de autovehicule aflate în exploatare pentru societățile care utilizează o flotă mare de autovehicule. Pentru ca reparația capitală să contribuie la evoluția economică și tehnică, este esențial ca aceasta să fie realizată într-un mod eficient din punct de vedere economic. Metoda prezentată propune o abordare nouă pentru determinarea duratei optime de viață a autovehiculelor, adresând deficiențele metodelor anterioare. Una dintre deficiențe este reprezentată de considerarea cheltuielilor totale specifice ca o funcție continuă de parcurs, în timp ce în realitate această funcție prezintă o discontinuitate în momentul reparațiilor capitale. De asemenea, cheltuielile de exploatare propriu-zise au fost considerate ca o funcție continuă de parcurs, dar și în acest caz funcția este discontinuă, având puncte de discontinuitate asociate reparațiilor capitale. Metoda prezentată în rezumat elimină aceste deficiențe și separă cheltuielile pentru reparațiile capitale de consumurile de exploatare propriu-zise. Aceasta conduce la o precizie mai mare în determinarea duratei optime de viață a autovehiculelor și permite identificarea parcursurilor optime între reparațiile capitale.
The article emphasizes the importance of major repairs for vehicles during their operation. As different components of a vehicle deteriorate at different rates, repairs are necessary to refurbish or replace the affected parts. This approach allows the use of unused components until the point at which they need to be replaced or reconditioned. Repairs are often more advantageous than manufacturing new parts and contribute to technical and economic efficiency. By conducting major repairs, the lifespan of the vehicle is extended for individual owners, and it enables companies with vehicle fleets to increase their numbers to meet market demand. Furthermore, major repairs result in savings of raw materials and scarce materials, promoting rapid growth in the number of vehicles in operation for companies utilizing large vehicle fleets. To ensure that major repairs contribute to economic and technical progress, it is essential for them to be carried out in an economically efficient manner. The presented method proposes a new approach for determining the optimal lifespan of vehicles, addressing the deficiencies of previous methods. One of the deficiencies is related to considering total specific expenses as a continuous function of mileage, while in reality, this function exhibits a discontinuity during major repairs. Similarly, the actual operating expenses have been considered as a continuous function of mileage, but in this case as well, the function is discontinuous, with discontinuity points associated with major repairs. The method presented in the summary eliminates these deficiencies and separates the expenses for major repairs from the actual operating costs. This leads to greater precision in determining the optimal lifespan of vehicles and allows for identifying the optimal mileage intervals between major repairs.

Optimization of routes between capital repairs of motor vehicles

Valoarea comunicațiilor oferită de era 6G
The value of communications provided by the 6G era
Alexandru BADEA, Adrian Ioan MUNTEAN, Felicia Elena BIBIRE, Mircea DUMITRESCU, Constantin BIBIRE , Claudiu Nicolae BADEA

Odată cu realizarea latenței ultra-scăzute, care este una dintre tehnologiile caracteristice 6G, viteza de comunicare a rețelei depășește viteza de reacție a neuronilor. În acest context, se crede că va fi posibilă extinderea simțului. De această dată, se vizează „augmentarea umană”, „corp omniprezent”, „împărtășirea abilităților”, „transmiterea emoțiilor”, „împărtășirea celor cinci simțuri”, „telepatie și telekineză” și „împărtășirea abilităților”. Această platformă de comunicații conectează oameni și roboți atunci când datele achiziționate de un dispozitiv care captează mișcarea (dispozitiv de detectare) sunt transmise în timp real unei persoane sau unui robot printr-un dispozitiv de acționare care reproduce mișcarea (dispozitiv de acționare). Este posibil să se compare date fizice, cum ar fi dimensiunea scheletului și poate mișca oamenii și roboții, luând în considerare diferența dintre datele fizice pentru a mări sau reduce dimensiunea mișcării ce este reprodusă. Permite partajarea mișcărilor naturale între oameni și roboți și reproducerea mișcărilor ample bazate pe mișcări detaliate. În plus, dispozitivele pot fi conectate la această infrastructură prin intermediul rețelelor mobile, făcând posibilă apariția hologramei corpului uman în diferite locații.
With the realization of ultra-low latency, which is one of the characteristic technologies of 6G, the communication speed of the network exceeds the reaction speed of neurons. In this context, it is believed that the expansion of the sense will be possible. This time, it is aimed at „human augmentation”, „ubiquitous body”, „skill sharing”, „transmission of emotions”, „sharing the five senses”, „telepathy and telekinesis” and „skill sharing”. This communications platform connects humans and robots when data acquired by a motion-capturing device (sensing device) is transmitted in real-time to a person or robot through an actuator that reproduces the motion (actuator). It is possible to compare physical data such as the size of the skeleton and can move humans and robots, taking into account the difference between the physical data to increase or decrease the size of the movement being reproduced. It enables the sharing of natural movements between humans and robots and the reproduction of broad movements based on detailed movements. In addition, devices can be connected to this infrastructure via mobile networks, making it possible for the hologram of the human body to appear in different locations.

The value of communications provided by the 6G era

Utilizarea amplitudinii mișcării active în abducție după artroplastie totală de șold, drept criteriu de apreciere a calităţii reabilitării după artroplastie totală de șold
The use active range of motion in abduction after total hip artroplasty according to the assessment criteria of the quality of rehabilitation after total hip arthroplasty
Marjan Mihajlov, Marian Dragomir, Florin Bauşic

Articolul are ca obiectiv aprecierea calității reabilitării după artroplastie totală de șold prin măsurători ale amplitudinii mișcării active în abducție ale articulației șoldului protezat, după 2,4,6 săptămâni în care s-au efectuat exerciții de recuperare propuse de către kinetoterapeut.
The purpose of this article is to assess abduction hip mobility after 2, 4,6, weeks of recovery activities recommended by the physiotherapist in order to evaluate the effectiveness of rehabilitation following total hip prosthesis.

The use active range of motion in abduction after total hip artroplasty according to the assessment criteria of the quality of rehabilitation after total hip arthroplasty

Particularităţi ale zgomotului feroviar
Featuress of railway noise
George DUMITRU, Radu Teodor COSTACHE, Mirel UNGUREANU, Elisabeta CRĂCIUN BOJE, Andreea DRAGNEA, Alexandra Simona DRAGNEA

Calculul zgomotului produs de traficul feroviar se efectuează în benzi de o octavă, cu excepția calculului puterii acustice a sursei zgomotului. Pentru zgomotul produs de traficul feroviar în baza rezultatelor evidenţiate în benzile de o octavă, nivelul mediu de presiune acustică pe termen lung, ponderat (atât pe timp de zi cât şi pe timp de noapte).
The calculation of the noise produced by the railway traffic is carried out in bands of one octave, except for the calculation of the acoustic power of the noise source. For rail traffic noise based on the results highlighted in one-octave bands, the long-term weighted average sound pressure level (both day and night).

Featuress of railway noise

Principii de funcţionare ale semnalizării polifonice şi variaţiuni de tonalitate acustică în tracţiunea feroviară
Functional principles of polyphonic signaling and variations of acoustic tone in railway traction
George DUMITRU, Mirel UNGUREANU, Radu Teodor COSTACHE, Elisabeta CRĂCIUN BOJE, Adrian Ilie DUŢAN, Răzvan Costin TUDOSE

Semnalizarea acustică a locomotivelor poate fi realizată electric şi pneumatic. Sistemul predominant este cel pneumatic atât pentru tonalităţi înalte cât şi pentru tonalităţi joase, raportat la numărul decibelilor. Din punct de vedere al semnalizării acustice polifonice, aceasta este realizată (acolo unde există) de instalaţii şi circuite alimentate la tensiune electrică.
The acoustic signaling of locomotives can be done electrically and pneumatically. The predominant system is the pneumatic one for both high and low tones, relative to the number of decibels. From the point of view of polyphonic acoustic signaling, it is performed (where it exists) by installations and circuits powered by electrical voltage

Functional principles of polyphonic signaling and variations of acoustic tone in railway traction

Aspecte generale privind mişcarea particulelor solide în interiorul cicloanelor cu alimentare tangentiala, folosite pentru desprăfuirea uscată a gazelor industriale (II)
General aspects regarding the movement of solid particles inside tangential feed cyclones used for dusting dry industrial gases (II)
Melania CORLECIUC (MITUCĂ), Radu I. IATAN , Ion DURBACA, Gheorghe Cosmin CIOCOIU

Cicloanele cu alimentare tangenţială a gazului impurificat cu particule solide şi-au câştigat un binemeritat loc în domeniu. Cercetările efectuate pe parcursul timpului evidenţiază acest lucru. Totuşi, nu au putut fi precizate relaţii matematice care să permită proiectarea lor, pentru un caz dat. Pentru mişcarea particulelor în interiorul echipamentului au fost emise mai multe studii, dintre care şi în această lucrarea vor fi prezentate unele dintre ele. Se evidenţiază dificultatea analizei mişcării reale a amestecului de gaze şi particule. Configuraţii aproximative ale cicloanelor trebuie să fie testate pentru cazurile practice, dependente de starea reală. Se impun, în continuare, cercetări ştiinţifice care să elucideze unele aspecte intime în fiecare loc de aplicare a cicloanelor cu alimentare tangenţială.
Cyclones with tangential supply of gas impure with solid particles have earned a well-deserved place in the field. Research carried out over time highlights this. However, mathematical relationships that would allow their design, for a given case, could not be specified. Several studies have been issued for the movement of particles inside the equipment, some of which will be presented in this paper. The difficulty of analyzing the real movement of the mixture of gases and particles is highlighted. Approximate configurations of cyclones should be tested for practical cases, depending on the actual condition. Further, scientific research is required to elucidate some intimate aspects in each place of application of cyclones with tangential feeding.

General aspects regarding the movement of solid particles inside tangential feed cyclones used for dusting dry industrial gases (II)

Circuite de forţă specifice locomotivelor electrice seria BB 27000 Transilien
Specific power circuits for Transilien series BB 27000 electric locomotives
George DUMITRU, Mircea DUMITRESCU, Radu Teodor COSTACHE, Mirel UNGUREANU, Elisabeta CRĂCIUN BOJE, Alexandru BADEA

Circuitul de stingere intervine pe durata procesului de comutație, în rest este separat de circuitele principale, bobinele de stingere nefiind străbătute de curenți de sarcină, eliminându-se astfel, pierderi energetice considerabile. Condensatoarele de stingere sunt conectate între faze, punctele de legătură cu fazele fiind între diode și tiristoare. Stingerea tiristoarelor invertorului este asigurată prin aprinderea tiristorului care urmează să preia conducția. Condensatoarele de stingere se încărcă datorită trecerii prin ele a curentului motorului de tracțiune. Invertorul trifazat de tensiune cu circuit comun de stingere, prezintă caracteristica de stingere a tiristoarelor sale la momente de timp distinct alese, ceea ce face posibilă o reglare a tensiunii de ieșire a invertorului prin împărțirea timpului afectat conducției tiristoarelor, într-o succesiune de conducții urmate de pauze de întrerupere, raportul dintre timpul de conducție şi timpul de pauză, determinând mărimea tensiunii de ieșire a invertorului.
The extinguishing circuit intervenes during the switching process, otherwise it is separated from the main circuits, the extinguishing coils not being crossed by load currents, thus eliminating considerable energy losses. The extinguishing capacitors are connected between the phases, the connection points with the phases being between diodes and thyristors. The switching off of the thyristors of the inverter is ensured by the ignition of the thyristor that is to take over the conduction. The quenching capacitors are charged due to the passage of the traction motor current through them. The three-phase voltage inverter with a common extinguishing circuit has the characteristic of extinguishing its thyristors at distinctly chosen moments of time, which makes it possible to regulate the output voltage of the inverter by dividing the time affected by the conduction of the thyristors, in a sequence of conductions followed of interruption pauses, the ratio between conduction time and pause time, determining the magnitude of the inverter output voltage.

Specific power circuits for Transilien series BB 27000 electric locomotives

Aplicații ale inteligenței artificiale în domeniul mecatronicii: Avansarea tehnologiilor de control și învățare automată
Applications of Artificial Intelligence in the Field of Mechatronics: Advancements in Control Technologies and Machine Learning
Dorin Mihail DINULESCU

În cuprinsul acestui articol, propun analizarea aplicațiilor emergente deținute de către inteligența artificială (IA) în domeniul mecatronicii, dar și felul în care tehnologia de învățare automată și tehnologia de control contribuie la eficientizarea sistemelor mecatronice. Prin studierea recentelor cercetări, dar și a inovațiilor tehnologice, ne propunem să identificăm felul în care IA îmbunătățește eficiența si performanța mașinilor mecatronice și a dispozitivelor, cum sunt vehiculele autonome, roboții, și dispozitivele medicale inteligente.
In this article, we aim to explore the emerging applications of Artificial Intelligence (AI) in the field of mechatronics, along with the ways in which machine learning and control technologies contribute to improving the efficiency of mechatronic systems. Through an examination of recent research and technological innovations, we seek to identify how AI enhances the performance and efficiency of mechatronic machines and devices, including autonomous vehicles, robots, and intelligent medical devices.

Applications of Artificial Intelligence in the Field of Mechatronics: Advancements in Control Technologies and Machine Learning

 
© 2011 Sinteze de mecanica teoretica si aplicata. Toate drepturile rezervate.